🎧 Epizodo prosim, poslušajte v predvajalniku zgoraj☝️
V četrti epizodi oddaje Nektar miru se bomo podali v svet karme, ki predvsem v zahodnem svetu, velja za del vzhodnjaških religij ali celo kot nekaj mističnega ali eksotičnega. Ampak, kot bomo lahko spoznali, je karma ali posledičnost nekaj kar velja vse nas, ne glede na to kje živimo in kateri religiji ali kulturi pripadamo.
Glavni deli epizode:
Pomen besede karma
Kdaj našim akcijam neobhodno sledijo posledice?
Dobra, slaba in mešana karma
Ozadje vsega kar smo in kar imamo
Poznavanje karme, kot naravnega zakona, vodi do lažjega življenja
Moje ime je Mitja Žibert in bom vaš gostitelj v tej oddaji, katera služi kot vabilo k osebnostni in duhovni rasti.
Viri:
Novo: Arhiv predavanj in odgovorov na vprašanja
Satya Sai Baba: Knjiga Sai Baba govori Zahodu
Swami Vivekananda: Complete Works of Swami Vivekananda - Volume 1: Karma-Yoga
Swami Sivananda: Understanding Karma
Če se vam je ta epizoda zdela zanimiva in koristna, vas vabim da oddajo delite s prijatelji in znanci — mogoče jim s tem pomagate na njihovi poti.
Za poslušanje v angleškem jeziku www.nectarofpeace.com
Transkripcija epizode
Dobrodošli v četrti epizodi oddaje Nektar miru, katera je posvečena deljenju univerzalnih resnic in modrosti, katere so in jih še dandanes učijo veliki učitelji in modreci človeštva.
Z vami sem Mitja Žibert in tudi danes se vam bom pridružil pri odkrivanju teh neprecenljivih znanj, ki nas, če jim le sledimo, vodijo do življenja polnega nektarja miru.
In prav mir je to kar vsi potrebujemo in iščemo. Pa poglejmo kje ga lahko odkrijemo in zaživimo danes.
Uvod v učenja
V prejšnji epizodi smo spoznali, da ima Dharma, torej pravičnost ali zbir kozmičnih zakonov, samo eno plat, kar pomeni, da delovanje po Dharmi ne pušča posledic. To pomeni, če na primer ne kradem, ne bo posledic. Enako velja tudi v primeru, ko se s posledicami svojih preteklih dejanj soočim in jih poravnam po principu delovanja po Dharmi, torej tudi v tem primeru ostanem brez posledic ter obenem ne ustvarjam novih.
Naj tu dodam, da če niste poslušali prejšnje, tretje epizode ali če vam je pojem Dharma nepoznan, bo dobro da najprej poslušate tretjo epizodo, saj ta prestavlja pomembno podlago za današnjo vsebino, in sicer za tisto drugo plat življenja, to je živénje izven Dharme.
In kaj je torej ta druga plat življenja, ki nas vse zajema in se vsakogar tiče … kaj je ta tolikokrat poudarjena posledičnost, ali z drugo in bolj univerzalno besedo, karma?
Tega pojma, se pravi karme, se bomo dotaknili danes, na upam da čimbolj razumljiv način. In skozi to nas bodo vodili učitelj Novo, avatar Satya Sai Baba, švami Vivekananda in švami Šivananda.
Ker pa se vsebine, katere pokriva ta oddaja, večinoma v nas veliko bolje usedejo, ko se ne preobremenimo s preveč informacijami hkrati, želim dolžino epizod ohranjati znotraj določenega časovnega okvira. Tako, da bom, s tem v mislih, pojasnitev pojma karma in samega karmičnega delovanja razdelil na več krajših epizod.
Obenem, bi pa za zares najboljšo izkušnjo poslušanja in globljega razumevanja vsebine predlagal še to, da med poslušanjem same vsebine ne skušate analizirati ali se truditi podanega miselno razumeti. Namesto tega skušajte poslušati s sproščenostjo ter s čim bolj odprtim umom in srcem. Ta univerzalna znanja sicer pronicajo v naše nezavedno v vsakem primeru, ampak s tem, ko smo med prejemanjem čimbolj sproščeni to seže globje, ter nas s tem hitreje pripelje do dejanskega, ne zgolj intelektualnega, razumevanja.
S tem pa se kar podajmo, in sicer tokrat v nekoliko bolj zapleten svet karme.
Učenja
Preden sploh lahko govorim o karmi in njenem delovanju, je nujno izpostaviti dejstvo, da predvsem v zahodnem svetu besedo karma povezujemo z določenimi religijami in nas to torej niti toliko ne zanima, oziroma smo mnenja, da se nas to ne tiče. Zato sem v prejšnji epizodi raje uporabil besedo posledičnost. Kajti vsak človek, ne glede na to kje na svetu živi in kateri religiji ali kulturi pripada težko zanika, da posledice njegovih dejanj nanj ne vplivajo. To bi bilo namreč isto, kot če bi na primer kristjan trdil, da če da prst v vrelo vodo to nanj ne bo vplivalo, kajti karma, kot posledičnost, velja samo za hindujce, budiste in pripadnike podobnih religij. Zato je dobro, da že na samem začetku odpravimo prepričanje, da je karma nekaj eksotičnega ali nekaj kar velja samo za določeno skupino ljudi. Posledičnost ali karma je nekaj kar se tiče prav vsakogar in vsega kar obstaja v materialnem svetu.
Namen teh nekaj epizod o karmi je torej, da skupaj bolje spoznamo ta univerzalni zakon narave in sami pri sebi prepoznamo njegovo delovanje in njegov vpliv na nas in naše življenje. S tem pa si lahko znatno olajšamo shajanje z raznovrstnimi težavami in obenem svoje življenje popeljemo do vse večjega notranjega miru in zadovoljstva.
Da pa nam sama beseda karma ne bo tako tuja in v napoto, pa jo, tako kot ostale besede, lahko prevedemo, in sicer beseda karma v prevodu pomeni “akcija” ali “delovanje”.
In kot prvo učenje današnje epizode bom delil besede Satya Sai Babe, ki nam karmo, na zelo preprost način, predstavi takole:
“Vse kar delate ima posledice. Če delate dobro, so posledice dobre; če delate slabo, bodo posledice slabe. To učenje je preprosto in ga lahko preverimo povsod. Če kuhate s slabimi sestavinami, bo tudi jed slaba. Če niste pozorni na čas kuhanja in se hrana prismodi, boste morali vse zavreči ali pa boste imeli zelo neokusno jed. To je učenje karme: kakor deluješ, tako boš živel. Nič skrivnostnega, strašljivega ali nejasnega ni v tem. Ta zakon vzroka in posledice lahko opaziš v celotnem stvarstvu. Zatorej ni čudno, da določa tudi tvoja lastna dejanja.”
In res, karma dejansko določa oziroma vpliva tudi na naše vsakodnevno delovanje, saj je to pogojeno s strani posledic naših preteklih dejanj. Povedano drugače, naše delovanje, vedenje, odzivi, reakcije, občutja in ostalo je odvisno od tega kako smo sami v preteklosti delovali in živeli.
Ob tem pa je potrebno posebej izpostaviti, da besede kot so akcija, delovanje, dejanje, delo in podobno, ne veljajo zgolj za naše fizične aktivnosti. Ko je govora o karmi to velja tudi za naše misli in besede. Torej tudi vsaka misel pusti posledice. In prav tako, vsaka beseda pusti posledice.
To pa se prepozna tudi na primer v krščanski molitvi, ki se prične takole: »Vsemogočnemu Bogu in vam, bratje in sestre, priznam, da sem grešil v mislih, besedah in dejanjih, mnogo dobrega opustil in slabega storil.«
In prav to grešenje, kot naša akcija vodi do posledic, katere potem sami občutimo kot bolečino ali trpljenje. Ali povedano drugače, naše akcije katerih posledice kasneje občutimo, skupaj tvorijo karmo.
Karma pa ne pomeni samo negativnih dejanj in posledic, torej grešenja in trpljenja. To je le en tip karme. Obstaja seveda tudi dobra karma. To pa nam učitelj Novo pojasni takole:
»Če akcija izzove ali prinese zlo oziroma slabo, se s tem dela slaba karma. Če akcija izzove ali prinese dobro se s tem naredi dobra karma. Če pa akcija izzove, nekje dobre in nekje slabe posledice, se s tem naredi nekoliko dobre in nekoliko slabe karme.
Če je bilo napravljeno več slabe kot dobre karme, se bo dobra karma izničila s slabo in ostal bo preostanek slabe karme, kar pomeni, da kot rezultat zopet ostane slaba karma. Če pa obratno neko dejanje ustvari več dobre kot negativne karme, se bo z dobro izničila slaba in ostanek bo dobra karma.
Zato se je potrebno zavedati, da vsak ki sproža akcijo, in ker vsaka akcija pušča posledice, dela karmo. Torej vsak dela karmo. Ne gre namreč tako, da nekdo ustvarja akcijo drugi bo pa za to odgovarjal. To ne gre. Vsak, ki sproži akcijo, se mora soočiti z eno od treh posledic: ali z dobro karmo, ali s slabo karmo, ali mešano, torej dobro in slabo karmo. Te posledice so neizbežne, ena od njih se mora zgoditi.«
Posledice naših dejanj, pa so večinoma bolj daljnosežne, kot si to lahko predstavljamo. In sicer, karmični sistem, kot vzrok in posledica, določa to, kakšni ljudje smo kot posamezniki, s čim smo obdarjeni in česa prikrajšani, kje in v kakšnih okoliščinah se v življenju nahajamo in tudi to kako se na vse to skozi vsak dan odzivamo.
Prav o tem pa bom delil kratek izsek iz učenja, ki ga je podal švami Vivekananda, oziroma ga je verjetno preko njega podal njegov učitelj in guru Šri Ramakrišna. Dejal pa je takole:
“Beseda karma izhaja iz jezika Sanskrt, in sicer iz besede kri, kar pomeni "delovati"; vsakršno delovanje je karma. Tehnično ta beseda pomeni tudi posledice dejanj. V povezavi z metafiziko to lahko označuje učinke, katerih vzroki so naša pretekla dejanja.
Vse to določa karma, delovanje. Nihče ne more česa dobiti, če si tega ni zaslužil. To je večni zakon. Včasih se nam morda zdi, da temu ni tako, vendar se časoma o tem prepričamo.
Človek se lahko vse življenje trudi obogateti; lahko prevara na tisoče ljudi, a na koncu ugotovi, da si bogastva vseeno ni zaslužil, in njegovo življenje mu postane breme in nadloga.
Tako tudi lahko kopičimo stvari za naš fizični užitek, vendar je resnično naše le tisto, kar smo si zaslužili. Nevednež bo lahko kupil vse knjige tega sveta, in bodo te krasile njegovo knjižnico; a prebral bo lahko le tiste, katere si zasluži prebrati – in to zaslugo določa karma.
Naša karma določa, kaj si zaslužimo in tudi kaj lahko ponotranjimo. Sami smo odgovorni za to, kar smo; in karkoli si želimo postati, imamo moč, da to tudi postanemo. Če je to kar smo danes posledica naših preteklih dejanj, potem nedvomno sledi, da karkoli želimo biti v prihodnosti, je to lahko oblikovano z našimi dejanji v sedanjosti – in zato moramo vedeti kako pravilno delovati.”
Na tako jasen in praktičen način nas švami Vivekananda povabi k razmisleku o tem, da to kar smo, takšni kot smo, torej naše telo, misli in čustva, in s tem karakter, zdravje, vedenje in podobno, kot tudi vse to kar imamo ali kar izkušamo, ni nič drugega kot le posledica naših preteklih dejanj - in te se javljajo tako pozitivne kot negativne – vedno pa kot odgovor na naš pretekli način živénja.
Zato se je vselej, ko se nad čim pritožujemo, dobro spomniti na to, da smo sami tvorci naše usode … torej vsega preteklega, vsega trenutnega in s tem seveda tudi vsega prihodnjega.
In izjemnega pomena za vsakogar izmed nas je, da se nenehno učimo kako se s težavami srečati na pravi način – in tu nas zopet potrpežljivo pričaka živénje po Dharmi.
Namreč z upoštevanjem znanja o Dharmi ali pravem načinu živénja, se lahko že vnaprej obvarujemo pred nepotrebnimi negativnimi posledicami. To znanje pa lahko pride v obliki našega lastnega uvida ali pa preko učenj in modrosti drugih … v obeh primerih pa upoštevanje tega pomeni znak inteligence. Torej, upoštevanje tako v mislih, v besedah kot tudi v dejanjih.
Žal pa praksa kaže, da se velikokrat ljudje naučimo pravega delovanja šele skozi močno bolečino ali trpljenje.
In to je Satya Sai Baba izpostavil na naslednji način:
»Nekateri so tako zaslepljeni, da jih lahko spremeni le izkušnja. In to je tudi pomen modrega reka: »karma slepemu omogoči videti.«
Prav v tem pa leži del razloga za to da se, tudi v učenjih, navadno izpostavlja bolj negativni tip karme, saj ta izhaja iz našega negativnega delovanja, katerega pa je vsekakor dobro odpraviti in katerega posledice vsak posameznik občuti kot takšno ali drugačno obliko nelagodja oziroma trpljenja. Medtem, ko tistih lepih in prijetnih stvari v življenju ne dojemamo kot problematične in se zato z njimi navadno ne potrebujemo ukvarjati.
In tako je na problem negativnega delovanja in posledice le-tega Novo opozoril z naslednjimi besedami:
»V karmi ne obstaja niti najmanjše delo, kateremu ne sledi nadaljevanje. To pomeni, karkoli storiš ima to takoj še drugi del … torej ne konča se s samim dejanjem, ampak dejanju takoj sledi obvezanost in odvisnost, v vsaj v tolikšni meri kot je bilo samo dejanje.
Karma pomeni odvisnost, in sicer to kar delamo neobhodno povzroča posledice – in to se imenuje odvisnost. Karma je najmanj dvojnost, kar pomeni, če človek s svojo individualno voljo sproži akcijo, kar pomeni nespoštovanje Dharme, človek greši. Zakaj je temu tako?
Če živite po Dharmi, posledic ne nosite. Če pa se živi po karmi, torej po človeški volji, po človeški želji, če se živi po tem da človek sproža akcije, tedaj ta ustvarja karmo.
Ali povedano drugače, vse kar je storjeno izven Dharme, in vse kar se dela po človeški volji pomeni da je pričeto izven Dharme. Kajti če živiš po Dharmi ni potrebe po angažiranosti, saj ti je vse dano. Torej, ko sprožiš akcijo, ali drugače, ko ne spoštuješ Dharme, takrat ustvarjaš posledice, oziroma karmo in karma je nekaj kar ni potrebno, da se ustvarja.
Zakaj? Ker vas dela nesvobodne in odvisne od posledic.
Karmo ustvarjamo sami, medtem ko so posledice ločene od nas … te nam vračajo, oziroma v narekovajih »nas kaznujejo« kot posledice naših dejanj.«
Ob tem pa bom dodal dva komentarja.
In sicer, ko je Novo dejal da »če živiš po Dharmi ni potrebe po angažiranosti, saj ti je vse dano« … je s tem mišljeno to, da naša angažiranost izhaja iz našega nemiru, ki pa je tudi karmična posledica. Namreč, ko ste zares v miru, boste opazili da potrebe po angažiranosti ni. In vse kar zares potrebujemo nam namreč samo pride naproti … tako to kar moramo vrniti, kot to kar moramo prejeti. Oboje pa vselej kot posledica naših preteklih dejanj, torej karme.
In bolj ko živimo po Dharmi, bolj v sebi občutimo pomirjenost in zavedanje, da dejansko vse pride ob svojem času in s pravim namenom. S tem pa same po sebi vse bolj in bolj pominejo tudi želje po angažiranosti, saj samo življenje postaja vse lažje, preprostejše in vse bolj polno zadovoljstva ter miru. In to ni idealizem, to je dejanska izkušnja takšnega pristopa k življenju.
Drugo, kar je tukaj pomembno izpostaviti, pa je da se moramo ob Novotovih besedah »karmo ustvarjamo sami, posledice pa so ločene od nas«, zavedati, da to pomeni, da dejanja, katera pričenjamo po lastni volji, so dejanja za katera smo se odločili ali jih izbrali sami. Po drugi strani pa po samih dejanjih mi sami nimamo več izbire glede posledic teh dejanj ... torej nimamo vpliva na to kdaj, na kakšen način in v kolikšni meri se bomo s posledicami naših dejanj srečali.
Ampak ne glede na to, se moramo vseeno zavedati, da posledice neobhodno sledijo … vsakemu dejanju in za vsakogar. In za ta drugi del našega delovanja, namesto nas, v celoti in popolnosti skrbi tako imenovani karmični sistem.
Zato je izjemnega pomena, da dokler živimo po lastni volji, da se čim bolj zavedamo tudi delovanja tega naravnega zakona karme. S tem v mislih, pa bi za konec dodal še nekaj vzpodbudnih besed s strani velikega švamija Šivanande, ki pravi takole:
“Kapitan parnika, ki ima mornarski kompas, znanje o morju, pomorskih linijah in oceanskih tokovih lahko gladko pluje. V nasprotnem primeru, pa bo njegov parnik nemočno zanašalo sem in tja in bo uničen ob udarcu v ledeno goro ali čer. Prav tako, v oceanu tega življenja, moder mornar, ki ima podrobno znanje o zakonih karme in narave, lahko gladko pluje in pozitivno doseže cilj življenja. Z razumevanjem zakonov narave, lahko oblikuješ svoj karakter kakorkoli želiš. In en izmed velikih zakonov narave je ta, da “kar človek misli, to postane””.
Zaključek
Ob tej Šivanandini prispodobi mornarja, ki že sama po sebi služi kot pomemben opomnik v našem vsakodnevnem plutju skozi življenje, pa bi sam dodal še to, da se pri srečanju s pojmom karma velikokrat, nasploh v zahodnem svetu, zaletimo v dvom o celotni pravičnosti samega karmičnega sistema. Nemalokrat namreč trpimo in doživljamo stvari, za katere dejansko ne moremo verjeti, da so posledica naših lastnih dejanj. In prav na ta dvom bom poizkusil odgovoriti v naslednji epizodi, zato lepo vabljeni tudi k poslušanju prihodnje epizode.
Preden pa vas pozdravim, bi vas pa rad ponovno spomnil, da v primeru da česa niste dobro razumeli naj to ne predstavlja problema ali misli da to ni za vas. Kot rečeno, ta znanja pronicajo v nas za vsakega na različen način in ob različnem času. Lahko pa, če želite epizodo poslušate večkrat … opazili boste lahko, da se vsakič pojavi kak nov utrinek globljega razumevanja. Tako da potrpežljivost in volja po nadaljevanju sta tukaj bistveni. Namreč, vse dokler nadaljujemo, korak za korakom, ne bo nič izgubljenega. To kar vam je razumljivega ponotranjite, uporabite, preostalo pa pustite, da vam pride naproti, ko bo za to pravi čas. Torej, korak za korakom, utrinek za utrinkom.
Tako! Karkoli dobrega ste odnesli od te epizode, to verjetno pomeni dobro karmo kajne?😊 Če se vam je epizoda zdela zanimiva in koristna, vas vabim, da jo na ustreznih mestih všečkate, pustite komentar ali še bolje da epizodo delite z drugimi in jih s tem mogoče obvarujete pred kopičenjem negativne karme. Za obvestila o objavah novih epizod pa vabljeni k brezplačni prijavi na spletni strani nektarmiru.si
V primeru, da bi se pa radi soočanja z lastno karmo lotili z menoj na bolj osebni način, ali če imate kakšno drugo vprašanje glede vsebin katere zajema ta oddaja, pa vabljeni, da mi pišete na elektronski naslov mitja@nektarmiru.si
In tako vas tokrat v znamenju nektarja miru pozdravljam z željo po miru.











