🎧 Epizodo, prosim, poslušajte v predvajalniku zgoraj☝️
V peti epizodi oddaje Nektar miru se bomo prvič srečali z izjemnim modrecem Ošom, ki nam zakon karme predstavi na bolj psihološki način, torej skozi vidik našega duševnega izkušanja posledic naših dejanj. Obenem pa nam Novo razkrije neizmerno kompleksnost karme in zakaj jo je takorekoč nemogoče celostno brati kaj šele zapisati. Ne bodo pa manjkali tudi praktični nasveti v izogib kopičenju negativne karme.
Glavni deli epizode:
Zakon karme, tokrat predstavljen skozi vidik naše duševnosti ali psihe
Beleženje posledic naših dejanj
Zakaj kame ni mogoče v celostno opisati, zapisati, niti brati?
Praktični primeri vpliva in širjenja karme
Praktični nasvet za zaščito pred ustvarjanjem negativne karme
Moje ime je Mitja Žibert in bom vaš gostitelj v tej oddaji, katera služi kot vabilo k osebnostni in duhovni rasti.
Viri:
Novo: Arhiv predavanj in odgovorov na vprašanja
Osho: The Wisdom of the Sands, 1 del - drugo poglavje
Če se vam je ta epizoda zdela zanimiva in koristna, vas vabim da oddajo delite s prijatelji in znanci — mogoče jim s tem pomagate na njihovi poti.
Angleško verzijo oddaje pa lahko poslušate na www.nectarofpeace.com
Transkripcija epizode
Dobrodošli v peti epizodi oddaje Nektar miru, ki je posvečena deljenju univerzalnih resnic in modrosti, katere so in jih še dandanes učijo veliki učitelji in modreci človeštva.
Z vami sem Mitja Žibert in tudi danes se vam bom pridružil pri odkrivanju teh neprecenljivih znanj, ki nas, če jim le sledimo, vodijo do življenja polnega nektarja miru.
In prav mir je to kar vsi potrebujemo in iščemo.
Pa poglejmo kje ga lahko odkrijemo in zaživimo danes.
Uvod v učenja
V prejšnji četrti epizodi smo se prvič v tej oddaji srečali s pojmom karma. In sicer smo spoznali, da je karma naravni mehanizem, ki neodvisno od nas, skrbi za to, da vsakemu dejanju sledi temu primerna posledica. To je seveda izjemno poenostavljen opis karme, pa vendar služi kot dobra osnova za nadaljnje razumevanje. Obenem pa smo spoznali, da točno te posledice v največji meri vplivajo na to kakšni smo kot posamezniki, kako stvari doživljamo in s čim smo v življenju obdarjeni oziroma česa prikrajšani.
Tako da, karma igra pomembno vlogo v življenju vsakega posameznika in se je zato njenega delovanja, oziroma delovanja karmičnega sistema, zares koristno vsaj zavedati, če ga že ne globje razumeti.
In prav za to boljše zavedanje o karmi in njenem delovanju, nam bosta danes pomagala izjemen novodobni modrec Osho in učitelj Novo, mimo katerega sam seveda ne morem.
Tako da, najbolje da sprostite vse miselne blokade in se mi prepustite, da vas popeljem skozi drugi del spoznavanja tega, kar nas v življenju spremlja tako v dobrem kot v slabem.
Učenja
Ko se na poti spoznavanja resnic o življenju srečujemo z različnimi učitelji, kaj hitro lahko opazimo, da so, vsaj na površju, med njimi lahko vidne velike razlike. In to je opazno predvsem v njihovem načinu podajanja teh resnic in znanj. Tako nam jih nekateri približajo na bolj abstrakten način z govorjenjem o Bogu, ljubezni, ali končni osvobojenosti, medtem ko, se drugi držijo bolj razumskega pristopa, torej človeške psihologije in naših konkretnih vsakodnevnih izzivov. Obstajajo pa tudi taki, ki nam to približajo na oba načina hkrati … in primer takih učiteljev sta prav Osho in Novo.
Tako da, s tem v mislih, poglejmo kako nam Osho, na zelo razumski način, predstavi karmo skozi vidik naše duševnosti oziroma psihe.
In sicer gre za odgovor na vprašanje enega izmed njegovih obiskovalcev, kateri ga je vprašal »Kaj je to zakon karme?«
Osho mu je odgovoril takole:
»V resnici ne gre za zakon kot tak, saj za njim nihče ne stoji kot zakonodajalec. Je pa to po drugi strani nekaj kar je neločljivo povezano s samim obstojem. Je sama narava življenja: kar seješ, to žanješ. Res pa je, da je zapleten, torej ni tako preprost, ni tako očiten.
Da bo bolj jasen, ga poskusite razumeti na psihološki način, saj sodobni um lahko razume le, če je nekaj pojasnjeno na psihološki način. V preteklosti, ko se je govorilo o zakonu karme – ko je o njem govoril Buda in ko je o njem govoril Mahavira – so uporabljali fiziološke, fizične prispodobe. Človek je šel daleč proč od tega, človek se je od tega zelo oddaljil. Zdaj človek živi bolj v psihološkem, zato bo tole bolj koristno:
Vsak zločin proti lastni naravi, prav vsak, brez izjeme, se zapiše v naše nezavedno – VSAK zločin. In kaj je zločin?
Ne zato, ker Manujevo sodišče pravi, da je nekaj zločin – ker to sodišče ni več relevantno; ne zato, ker deset božjih zapovedi pravi, da je nekaj zločin – tudi to ni več relevantno; ne zato, ker neka vlada pravi, da je nekaj zločin – to se namreč nenehno spreminja. Nekaj je zločin v Rusiji, ampak to isto ni zločin v Ameriki. Nekaj je zločin v hindujski tradiciji, in to isto ni zločin po Mohamedovi tradiciji.
Kaj je torej zločin? Obstajati mora univerzalna definicija za to. Moja definicija je: zločin je to kar je v nasprotju s tvojo naravo, kar je v nasprotju s teboj, s tvojo bitjo. In kako prepoznati ta zločin? Vsakič, ko ta zločin storiš, se zabeleži v tvoje nezavedno. Zabeleži se na sledeč način: zabeleži se in ti začne povzročati občutek krivde. Sam do sebe začneš čutiti prezir. Začneš se čutiti nevrednega, čutiti začneš, da nisi tak, kot bi moral biti. Nekaj znotraj tebe otrdi, nekaj v tebi se zapre. Nisi več tako lahkoten kot prej. Nekaj je postalo trdno, ledeno; to boli, prinese bolečino in občutek nevrednosti.
Karen Horney je uporabila dober izraz za opis tega nezavednega dojemanja in spominjanja. Pravi da se to »zabeleži«. To mi je všeč … se zabeleži. Vse kar storiš, to samo sebe samodejno zabeleži. Če si bil ljubeč, se zabeleži da si ljubeč; da ti občutek vrednosti. Če si bil sovražen, jezen, uničujoč, nepošten se zabeleži in ti da občutek nevrednosti. Občutek, da si nekaj kar je nižje od človeka, občutek manjvrednosti. In kadarkoli se čutiš nevrednega, se čutiš odrezano od toka življenja. Kako lahko tečeš s tokom ljudi, ko nekaj skrivaš? Tok je možen samo, ko se razkriješ, ko si na voljo, popolnoma na voljo.
Če si varal svojo žensko in se videval z drugo, s svojo žensko ne moreš biti celostno. To je nemogoče, saj zabeleži; globoko v tvojem nezavednem veš, da si bil nepošten. Globoko v svojem nezavednem veš, da si izdal. Globoko v svojem nezavednem veš, da moraš to skriti, da tega ne smeš razkriti. Če imaš nekaj kar moraš skrivati, če imaš skrivnost pred svojo ljubljeno, bo to pomenilo razdaljo – večja kot je skrivnost, večja bo razdalja. Če je skrivnosti preveč, potem si popolnoma zaprt. S to žensko se ne moreš sprostiti, in tudi njej ne dopustiš, da se ob tebi sprosti, saj tvoja napetost povzroča napetost v njej. Njena napetost pa v tebi povzroča še večjo napetost. In to se nadaljuje ter ustvarja začarani krog.
Da, zabeleži v naši knjigi, v naši biti. Zapomni si, ni nikakršnih knjig, ki naj bi jih vodil Bog: to je bil star način, kako povedati isto stvar. Tvoja bit je ta knjiga. Karkoli si in karkoli storiš se stalno beleži. Ne da to kdo zapisuje; gre za naravni pojav.
Če si lagal, se zabeleži da lažeš. In te laži moraš sedaj ščititi. Za zaščito ene laži pa boš moral povedati tisoč laži, in ponovno za zaščito teh tisoč laži boš moral nadaljevati, nadaljevati in nadaljevati. Postopoma tako postaneš kronični lažnivec. Resnica zate postane nemogoča, saj bo povedati eno samo resnico sedaj nevarno. Vidiš kako gredo stvari skupaj; če poveš eno laž, je s tem povabljenih mnogo novih laži – isto se privlači z istim – in resnica sedaj ni več dobrodošla, saj tema laži ne bo prenesla svetlobe resnice. Tako tudi, ko tvojim lažem ne grozi nobena nevarnost da bi bile razkrite, ne boš mogel govoriti resnice. Če poveš eno resnico, to povabi veliko drugih resnic – enako se privlači z enakim.
Če si po naravi resnicoljuben, ti je zelo težko lagati, četudi samo enkrat, saj te vsa ta resnica ščiti. In to je naraven pojav. Ni nobenega Boga, ki bi vodil knjigo. Ti si knjiga. Ti si Bog, tvoja bit je knjiga.
Abraham Maslow pravi »če storimo nekaj česar se sramujemo, to zabeleži v našo škodo. Če pa storimo nekaj dobrega, pa to zabeleži v naše dobro.«
To lahko gledaš, to lahko opazuješ. Zakon karme ni neka filozofija, neka abstrakcija. Je preprosto teorija, ki pojasni nekaj resničnega znotraj tvoje biti.
Končni rezultat: bodisi se spoštujemo, bodisi se preziramo in se čutimo zaničujoče, nevredne in neljubljene.
Vsak trenutek ustvarjaš samega sebe; v tvoji biti bo vzklila bodisi milina, bodisi sramota – to je zakon karme. Nihče se mu ne more izogniti. Nihče naj ne poizkuša prelisičiti karme, saj je to nemogoče.
Opazuj … in ko enkrat to razumeš, se stvari začnejo spreminjati. Ko poznaš neizogibnost tega, boš popolnoma drugačna oseba.«
V načinu kako je Osho podal to učenje ste lahko opazili, da je označil to kar je podano na primer v desetih božjih zapovedih kot nerelevantno. Ampak to še zdaleč ne pomeni, da je Osho s tem zanikal vrednost in pomen teh zapovedi. Preprosto se je le zavedal, da se je človek od svojega lastnega moralnega kompasa oddaljil tako daleč, da niti ne prepozna več kaj je vse laž, kraja, nasilje in podobno. Zato je želel karmo prikazati z vidika našega notranjega, duševnega izkušanja posledic preteklih dejanj. To pa občutimo prav vsi, kljub temu da sebe le s težavo priznamo kot njihov izvor.
Obenem pa nas je pripeljal do še enega pomembnega ključa za boljše razumevanje delovanja karme. Namreč začarani krog, katerega je Osho izpostavil, predstavlja to, da karmični sistem ne zajema le neposrednih posledic naših dejanj, ampak tudi posledice teh posledic, in tako naprej. Karma je namreč živ proces, ki se nenehno spreminja in odziva.
In prav zato se je, ko smo enkrat v ta krog ujeti, izjemno težko osvoboditi, saj se posledice naših dejanj, brez našega zavedanja in nadzora, lahko širijo neizmerno daleč.
Prav ta del karmičnega delovanja pa nam razloži Novo in obenem nakaže še na izjemno zapletenost samega delovanja karmičnega sistema. In sicer, pravi takole:
»Karma je edinstven pojav v življenju, ki se ga ne da pojasniti, za katerega se ne more pisati knjig saj je nihče v življenju ne more pojasniti. To pa zato, ker ima karma neverjetno veliko širjenje, za katerega ne obstaja način, da se pojasni skozi knjige ali besede, niti v roku desetih let, dvajsetih let … ne obstaja niti način da jo pojasnimo skozi več življenj.
Naj razložim zakaj je to tako.
Na primer, nekemu človeku naredimo zlo. Če sedaj zaradi tega zla trpi samo ta človek, se v tem trenutku lahko vidi, da smo naredili karmo samo do tega človeka. Toliko se vidi in kdor je karmični teoretik ali proučevalec, bo zaključil, da imaš ti karmo samo do tega človeka. Medtem pa, če ima ta človek kateremu smo storili karmo, na primer družino, bo v trenutku ko družina spozna, da je bilo temu človeku storjeno zlo, da je kakorkoli oškodovan ali poškodovan, torej ko bodo za to izvedeli, bo to vplivalo tudi na njih, jih bo to spremenilo. In torej, če vam je, preden je za to izvedela družina, ta ki zna brati karmo, dejal da smo storili karmo samo do te osebe, bo sedaj ta isti človek, če karmo zares zna brati, videl da ta karma ni več ista, ampak se je sedaj razširila še na družino ... sedaj zaradi tega trpijo še žena, otroci in tako naprej. In če gremo tako še naprej … na primer, če zaradi te karme sedaj ta oseba ni več ista in s tem ne more pomagati svojim otrokom, na primer otrokom ne more omogočiti šolskih knjig, se bodo sedaj otroci pritoževali da nimajo knjig ker oče nima denarja … in tako se ta karma razširi na otroke. Ti pa bodo zaradi tega sedaj delali karmo še do drugih. Namreč, ker otroci v tem primeru nimajo zavedanja kdo je v resnici kriv, bodo krivili očeta, češ zaradi njega nimam knjig, in bodo zaradi svoje tegobe vplivali na druge otroke.
Zato želim povedati, da je karma edinstveni pojav, ki se v življenju ne more kontrolirati.
Kar mora človek vedeti je to, da to ali bo njegova akcija dobra ali slaba, ni odvisno od njega. In kaj pa potem je odvisno od človeka? To kar je odvisno od človeka je, da se zaveda da ni potrebe po tem da sproži akcijo (ampak za to se mora priti do zadostne zavesti), ali da če se že odloči za akcijo, da ve da mora postati žrtev različnih posledic. Tega se mora zavedati. Ni pomembno koliko je dober, naj bo guru, svetnik ali karkoli že, če stori neko akcijo to lahko povzroči raznoliko škodo pri njem ali pri drugih. Ni garancije. Zato velja, da se mora človek naučiti, da ima lahko nadzor samo nad samim seboj. Kontrole nad drugimi ne more imeti. In nikoli ne more z ničemer zagotoviti, da bo lahko napravil druge ljudi ali srečne ali nesrečne, kajti vsak reagira na dejanje na osnovi svoje lastne svobodne volje.
Naj tukaj ponovno poudarim, da je karma v osnovi živ proces, ki se lahko v vsaki situaciji razširi ali spremeni in da prvotno dejanje ni dovolj, da se pride do zaključka, da je to dejanje povzročilo toliko in toliko karme.«
Ob tem Novotovem nauku, pa naj še sam posebej opozorim na izjemno pomemben del karme … in sicer to, da čeprav naša dejanja izbiramo sami, posledice ostajajo izven naše kontrole. Torej, če z dejanjem ki izhaja iz naše lastne volje nekoga na primer spravimo v slabo voljo, smo si v odnosu do njega napravili negativno karmo. In če ta potem zaradi te slabe volje škoduje drugemu, gre ta škoda prav tako na naš negativni karmični račun. In potem tudi ti, ki so bili posredno oškodovani, prav tako lahko s to negativnostjo nadaljujejo … in tudi vse to gre na naš karmični račun. Tako da si potencialno lahko iz še tako navidezno nedolžnega dejanja, preko posledic, ki so izven našega nadzora, nakopljemo izjemen negativni karmični dolg. To je seveda v primeru, da so posledice negativne. Če pa so te pozitivne, pa prav tako dodajamo na naš karmični račun, vendar v tem primeru s pozitivno karmo. Oziroma, kot je bilo omenjeno v prejšnji epizodi, si s tem zmanjšamo negativni del naše karme.
In točno s tem, ko nimamo kontrole nad posledicami naših dejanj, velja tudi to, da v življenju ne obstaja garancija da bo eno dejanje, ne glede na to kako dobro je, pustilo samo dobre posledice, saj je to odvisno od karme drugega. In ta izjemno pomemben del razumevanja delovanja karmičnega sistema je Novo obelodanil na naslednji način:
»Če napraviš dobro karmo, bo pri teh, ki željo dobroto, to vzbudilo dobro karmo. Obstajajo pa ljudje, ki si, kljub temu da narediš dobro karmo, ne želijo dobre karme saj so naklonjeni slabi karmi. In ti bodo, v tem primeru, začeli delovati proti dobri karmi s slabo karmo.
Na primer, nekdo bo naredil dobro delo, ki pa nekomu drugemu ne bo odgovarjalo, in se bo ta zaradi tega zjezil in bo sedaj od tega dobrega dela povzročil negativno posledico. Če pa obratno to dobro delo nekomu odgovarja, bo ta sprožil pozitivno posledico.
Vzemimo primer kriminalca in poštenega človeka. Če se kriminalec želi ukvarjati z nepoštenim delovanjem, pošten človek pa s poštenim delovanjem, bo v primeru, ko nekdo stori nekaj dobrega, to za dobrega sprejemljivo, za kriminalca pa ne. In ker to dobro ni zanj, bo ta sedaj pričel z dejanji katera so še bolj občutno negativna, lahko celo z ubijanjem. In to samo zato, da lahko zadrži svoje kriminalne namere.
Ali povedano drugače - dober človek išče družbo dobrih ljudi, medtem ko, slab človek ali kriminalec ne išče družbe dobrih ljudi. Ta si želi svoje kriminalne družbe, saj z družbo dobrih ni zadovoljen. Ve namreč, da mu dobri človek ne bo dovolil da nadaljuje kot kriminalec. Ta bo raje uničil dobrega človeka, samo zato, da lahko nadaljuje svoje nepošteno življenje.«
S tem, ko je pojasnil, da je reakcija na naše dejanje pri drugih odvisna od njihove karme, pa nas je obenem, posredno, Novo povabil tudi k temu, da smo v življenju izjemno pazljivi kakšno družbo si izbiramo … saj tudi ta v veliki meri vpliva na oblikovanje naše lastne karme. Ali kot je dejal Osho, isto se privlači z istim.
In ko to današnje učenje enkrat zares ponotranjimo, bomo začeli opažati, da, razen če druge osebe zares dobro ne poznamo, pa še to ni garancija, zares nimamo kontrole nad tem kako se bo druga oseba na naše dejanje odzvala. In tako nikoli ne moremo vnaprej vedeti kakšen tok posledic bo naše dejanje sprožilo. In prav s tem delom karmičnega delovanja v mislih, vas vabim, da ponovno poslušate prvo epizodo, kjer Novo poda tri ključne korake za živénje. Ti koraki so namreč brez tega razumevanja karme lahko slišati dokaj nesmiselni ali celo brezsrčni. Ampak s tem znanjem, bo sedaj jasen tudi razlog zakaj je Novo podal te tri korake in kako nas, če jih uspemo upoštevati, nenehno ščitijo pred možnostjo ustvarjanja negativne karme.
Za dodatno zaščito pred ustvarjanjem negativne karme, pa je Novo ponudil še en praktičen način. In sicer je predlagal, da se potrudimo za to, da osebo s katero smo v stiku, vselej pustimo v boljšem stanju, kot je bila pred tem.
Zaključek
Tako, pa smo pri koncu drugega dela o karmi. Tu pa moram dodati še to, pa mi ljudje včasih potožijo, da je vse to preveč zapleteno in da se ne morejo s tem toliko ukvarjati ali o tem toliko razmišljati.
Moj odgovor na to pa je, da dokler se trudimo živeti pravično in moralno in vsak dan skušamo pri sebi opaziti kje še vedno grešimo ter potem te navade ali reakcije vse bolj opuščamo, se s podrobnejšim razumevanjem karme načeloma niti ne potrebujemo ukvarjati … karma namreč deluje neodvisno od nas in našega razumevanja. Je povsem naravni in praktični mehanizem, ki skozi celo stvarstvo nenehno skrbi za ravnovesje. In preko tega vsakogar, ki v tem stvarstvu kakorkoli in pri komurkoli povzroči neravnovesje, prej ali slej pripelje do tega, da ta sam storjeno neravnovesje povrne nazaj v ravnovesje – tako preko dobrega, kot preko bolečine.
Da pa lahko to vračanje k ravnovesju sami vse bolj doživljamo kot dobro namesto boleče, pa nam je vsak dan dana možnost in zmožnost, da namesto živénja po Karmi izberemo živénje po Dharmi. In sicer, korak po korak … spoznanje do spoznanja … vse do tega, da lahko končno okusimo resnično sladkobo nektarja miru.
—
Če se vam je epizoda zdela zanimiva in koristna, pa vas kot po navadi vabim, da jo na ustreznih mestih všečkate, pustite komentar ali še bolje da epizodo delite z drugimi in jim s tem mogoče pomagate do izbire boljšega načina živénja.
Za obvestila o objavah novih epizod pa vabljeni k brezplačni prijavi na spletni strani www.nektarmiru.si
V primeru pa, da imate kakršnokoli vprašanje glede vsebin, katere zajema ta oddaja, ali če bi se o tem kako jih lažje ponotranjiti in zaživeti radi pogovorili z menoj na bolj oseben način oziroma ob tem potrebujete le nekaj podpore, pa vabljeni, da mi pišete na elektronski naslov mitja@nektarmiru.si
In tako vas tudi danes, v znamenju nektarja miru, pozdravim z željo po miru.













